Biedronka utrzymuje przewagę nad konkurencją. Szukając potencjału do dalszego rozwoju, jako pierwsza sieć dyskontów wchodzi na zauważalną skalę na wieś. Bardzo duże nasycenie dyskontami zauważalne jest w małych miastach (5,8 tys. mieszkańców na 1 sklep dyskontowy w miastach do 20 tys. mieszkańców). Jednocześnie nadal istnieje duży potencjał wzrostu, szczególnie w dużych i średnich miastach oraz w województwach mazowieckim, łódzkim, śląskim, małopolskim i świętokrzyskim.
Ponad połowa (51 proc.) dorosłej ludności Polski ma dyskont w zasięgu do 1 km - czytamy w raporcie Market Side.
Jedncześnie na przestrzeni ostatniego roku nastąpił dalszy znaczący wzrost konkurencyjności dyskontów z hipermarketami w porównaniu z 2011 rokiem. W 3-kilometrowej strefie wokół przeciętnego hipermarketu zlokalizowanych jest 7,5 dyskontów (wzrost o 0,7 dyskontu od 2011 roku). Aż 83 proc. klientów hipermarketów ma sklep dyskontowy w zasięgu do 1 km. Pod względem lokalizacyjnym najsilniej zagrożone rozwojem dyskontów są hipermarkety Real i Leclerc.
Dyskonty bardzo silnie konkurują z supermarketami. (z supermarketów 13 analizowanych sieci ma sklep dyskontowy (średnio 2 sklepy) w zasięgu 1 kilometra. Najsilniejsza jest konkurencja obu formatów w miastach 50-100 tys. mieszkańców. Sieci supermarketów zlokalizowane najbliżej dyskontów to Piotr i Paweł oraz Leclerc. Dino i Spar są najmniej narażone na konkurencję ze strony dyskontów ze względu na lokalizację sklepów głównie na wsi.
Ja wynika z raortu rośnie wzajemna konkurencyjność sieci dyskontów, ze względu na coraz silniejsze przenikanie stref zasięgowych.Najsilniejsza konkurencja występuje miedzy dyskontami na zachodzie Polski i na Śląsku. Netto i Aldi nadal pozostają sieciami regionalnymi, skoncentrowanymi na zachodzie i południu Polski.
Market Side na 2013 rok prognozujemy wzrost sieci Biedronka o 275 sklepów i osiągnięcie liczby 3 tys. Biedronek na koniec w 2015 roku (zgodnie z zapowiedzią operatora) i 4 tys. dyskontów ogółem oraz przekroczenie wskaźnika 9 tys. mieszkańców na jeden sklep dyskontowy. - Docelowy potencjał rynku dyskontów w Polsce oceniamy na 5 tys. sklepów. W 2013 roku nadal będzie słabła pozycja hipermarketów względem dyskontów, ze względu na rozwój dyskontów w dużych miastach - mówi Maciej Bartmiński z firmy market Side.Na wzrost konkurencji ze strony dyskontów szczególnie narażone mogą być sieci supermarketów skoncentrowane w dużych miastach: Alma, Piotr i Paweł, Marcpol czy Simply Market. Pozycja supermarketów będzie zależała od przyjętej strategii marketingowej, zwłaszcza od atrakcyjności
oferty produktów świeżych (generator trafiku), komplementarności oferty względem dyskontów, umiejętnego rozwijania marek własnych i pozycjonowania cenowego - zauważają autorzy rapo