RELACJA PRASOWA - LIPIEC 2023

page1image39752576

Rusza kampania „Europejskie pieczarki, ukryty skarb”

Europejskie pieczarki to żywieniowa skarbnica smaków i tekstur, możliwa dzięki odpowiedzialnej, lokalnej uprawie. Aby promować te korzyści w całej Europie, zwłaszcza wśród milenialsów, GEPC Promo (European Mushroom Growers Promo Group) rozpoczyna współfinansowaną przez UE kampanię promocyjną „Europejskie pieczarki, ukryty skarb”.

GEPC Promo - reprezentująca dziesięć organizacji krajowych - rozpoczyna kampanię pro- mocyjną skierowaną do młodego pokolenia na 9 rynkach europejskich: Belgii, Francji, Niemczech, Węgrzech, Irlandii, Włoszech, Holandii, Polsce i Hiszpanii. Kampania, warta 5 mi- lionów euro ma na celu wygenerowanie wzrostu sprzedaży grzybów o 28 milionów euro, w ciągu trzech lat. Kluczem do sukcesu kampanii jest zwiększenie świadomości konsumentów na temat wielu zalet europejskich pieczarek dla zdrowej i zbilansowanej diety. Niedrogie, dostępne, zróżnicowane, bogate, łatwe w przygotowaniu, wysoce zrównoważone: grzyby są naszym codziennym sprzymierzeńcem. Pieczarki, europejski skarb!

Treść niniejszej kampanii promocyjnej wyraża poglądy wyłącznie jej autora, za którą ponosi on bezwzględną odpowiedzialność. Komisja Europejska ani Europejska Agencja Wykonawcza ds. Badań Naukowych (REA) nie ponoszą żadnej odpowiedzialności za potencjalne wykorzystanie zawartych w niej informacji.

 
page1image39419904

Europejski sektor pieczarek, dynamiczny rynek

W Europie sektor pieczarek reprezentuje ponad 1,5 miliarda euro sprzedaży rocznie. Charak- teryzujący się wysokim poziomem samowystarczalności rynek szczególnie dobrze reagu- je na nowe trendy odpowiedzialnej konsumpcji, sprzyjając lokalnemu zatrudnieniu, unikając niedoborów i oferując dobre i niedrogie produkty.

Polska i Holandia (50% całkowitej europejskiej produkcji) są największymi europejskimi pro- ducentami pieczarek, a tuż za nimi znajduje się Hiszpania. Pieczarka jest najczęściej uprawiana, z łączną produkcją 1,063,700 ton w 2020 r., z czego 64% na rynek świeży i 36% do przetwórstwa. Uprawa pieczarek wymaga znacznych inwesty- cji, ale liczby te pozostają stosunkowo stabilne na przestrzeni lat. Sektor obejmuje około 2 900 europejskich producentów, którzy zapewniają ponad 40 000 bezpośrednich miejsc pracy, głów- nie na obszarach wiejskich. Na koniec należy zauważyć, że 70% sprzedaży świeżych grzybów odbywa się za pośrednictwem punktów sprze- daży detalicznej, głównie hipermarketów i su- permarketów. Pozostałe 30% trafia do branży gastronomicznej. W ostatnich latach cena zakupu płacona zarówno przez detalistów, jak i restauracje utrzymywała się na bardzo stabilnym poziomie około 3 euro za kg. Warto zaznaczyć, że pieczarki uprawne wykazują wzorcowy zrównoważony roz- wój, odzwierciedlony w ich metodach produkcji.

page2image39588736

Europejskie pieczarki.

Tak wiele powodów, by je pokochać.

Młode pokolenie, bardziej niż kiedykolwiek, jest zainteresowane jakością i pochodzeniem swojej żywności, której produkcja powin- na być oparta na zrównoważonym rozwoju. Jedna trzecia milenialsów deklaruje stosowa- nie diety bezmięsnej, a 70% chce ograniczyć spożycie mięsa. Pieczarki stanowią idealne rozwiązanie dietetyczne- są produktem odpo- wiadającym na zmieniające się potrzeby kon- sumentów. Z jednej strony należą do świeżych owoców i warzyw zalecanych przez pracowni-

Treść niniejszej kampanii promocyjnej wyraża poglądy wyłącznie jej autora, za którą ponosi on bezwzględną odpowiedzialność. Komisja Europejska ani Europejska Agencja Wykonawcza ds. Badań Naukowych (REA) nie ponoszą żadnej odpowiedzialności za potencjalne wykorzystanie zawartych w niej informacji.

ków służby zdrowia. Z drugiej strony, europej- skie grzyby są dostępne przez cały rok i mogą być dostosowane do wszystkich diet. Wresz- cie, są produkowane lokalnie i w sposób zrównoważony przy minimalizacji zużycia wody. Przede wszystkim jednak – pieczarki to przyjemność: są to produkty dla smakoszy, charakteryzujące się mięsistym, ziemistym smakiem (warto w tym miejscu zaznaczyć, ze kwalifikują się do kategorii smaku umami). Od białych pieczarek przez pieczarki porto- bello po shiitake, grzyby są fantastycznymi składnikami wzbogacającymi

każde danie.

 
page2image39589360

Kampania „Europejskie pieczarki, ukryty skarb” chce zakomunikować milenialsom, że pieczarki są idealną odpowiedzią na wiele współczesnych, wysokich wymagań no- wego pokolenia konsumentów.

PIECZARKI A RYNEK POLSKI Produkcja

Polska jest największym producentem pieczarek (Agaricus bisporus) w Europie. W 2022 r. w kraju wyprodukowano ponad 300 000 ton grzybów, głównie w dużych, nowoczesnych firmach rodzinnych stano- wiących trzon całego łańcucha produk- cyjnego. Jest to efekt wieloletniej tradycji i ponad 15 lat nieprzerwanego wzrostu napędzanego chęcią podnoszenia jakości oferowanych produktów, w atrakcyjnych dla konsumenta cenach. Prawie 70% pro- dukcji przeznaczone jest na rynek świeży. Co trzecia pieczarka na europejskim stole wyrosła i została ręcznie zebrana w Polsce. 70% pieczarek wyprodukowanych w Pol- sce jest eksportowanych głównie do Wiel- kiej Brytanii, Niemiec i Francji.

Dystrybucja

Pieczarki są uprawiane w zamkniętych halach, w ściśle kontrolowanych warun- kach. Dzięki temu są dostępne przez cały rok w niezmiennie wysokiej jakości. Nie są produktem sezonowym. Większość grzy- bów sprzedawana jest przez duże sieci de- taliczne, które kształtują ich ceny. Natomiast rynki lokalne w tym sektorze cechuje coraz mniejsza dynamika.

Spożycie

Spożycie szacuje się na około 2 kg/rok/ mieszkańca. Tę stosunkowo niską wartość można wyjaśnić silnie zakorzenioną tradycją zbierania grzybów leśnych oraz niską świa- domością możliwych zastosowań i walorów

odżywczych pieczarek. Jednak biorąc pod uwagę średnie spożycie w Europie i dążenie młodych mieszkańców miast w Polsce do spożywania większej ilości zdrowych, nie- przetworzonych produktów od lokalnych do- stawców, świeże pieczarki niewątpliwie mogą w przyszłości odgrywać w Polsce większą rolę. Tym bardziej że w 2023 r. ponad 89% milenialsów uznało je za smaczne, 85% za zrównoważone, a 84% za uniwersalne1.

page3image39529856

Treść niniejszej kampanii promocyjnej wyraża poglądy wyłącznie jej autora, za którą ponosi on bezwzględną odpowiedzialność. Komisja Europejska ani Europejska Agencja Wykonawcza ds. Badań Naukowych (REA) nie ponoszą żadnej odpowiedzialności za potencjalne wykorzystanie zawartych w niej informacji.

Program w Polsce

W Polsce kampania będzie reprezento- wana przez ambasadorkę Monikę Mro- zowską i eksperta Grzegorza Łapanow- skiego oraz będzie rozpowszechniana w sieciach społecznościowych poprzez współpracę z kilkoma influencerami. Ich cel? Sprawić, by adresaci kampanii od- kryli pieczarki w nowej odsłonie i zapro- ponować im nowe przepisy.

A to nie wszystko! W nadchodzących miesiącach na followersów kampanii czekają również filmy na kanałach. Za- praszamy! Bądźcie na bieżąco z fascynu- jącymi treściami o pieczarkach:

www.europeanmushrooms.eu, IG europanmushrooms,
FB europeanmushrooms

Krajowe zalecenia dotyczące zbilansowanej diety – Naro- dowy Instytut Zdrowia Publicznego, zgodnie z wytycznymi Światowej Organizacji Zdrowia, wskazuje, że owoce i warzywa powinny stanowić co najmniej połowę talerza. Pieczarki są bogate w białka, witaminy z grupy D i B, błonnik, szereg makro i mikroelementów, a także przeciwutleniacze, dlatego stanowią idealny składnik owocowo-warzywnej połowy zdro- wego jadłospisu.

1 Badanie Ipsos / GEPC, maj 2023

page3image39522784
 
page3image39526320
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.