„Stwórz markę, którą konsumenci będą mogli rozpoznać”
Gwałtowny wzrost kosztów grzybów hiszpańskich

Grzyb w dalszym ciągu zdobywa popularność na półkach hiszpańskich supermarketów pomimo wzrostu cen spowodowanego niedoborem niezbędnego surowca do jego uprawy: słomy, co stanowi główne wyzwanie w tym sezonie. Rosnąca bariera w stosowaniu skutecznych składników aktywnych do zwalczania chorób narzucona przez Europę sprawia, że ​​produkcja grzybów staje się coraz trudniejsza.

„Susza w Hiszpanii doprowadziła do ogromnych niedoborów słomy pszennej, jednego z głównych elementów stanowiących podłoże do uprawy grzybów” – wyjaśnia Aitor Sanzol, zastępca dyrektora generalnego firmy Ayecue, drugiego co do wielkości producenta świeżych grzybów w Hiszpanii, z roczne ilości wynoszące około 14 milionów kilogramów.



„Niedobór słomy był tak duży, że ceny potroiły się, a producenci kompostu zmuszeni byli ją importować z innych krajów, głównie z Francji, która dysponowała dużymi wolumenami i pozwoliła zaoszczędzić na produkcji” – kontynuuje.

„Ta sytuacja przyczyniła się do tego, że grzyby stały się jeszcze droższe niż w zeszłym roku ze względu na zakaz stosowania niektórych składników aktywnych nałożony przez Komisję Europejską, które jak dotąd jako jedyne są bardzo skuteczne w zwalczaniu chorób, które powodują mieć wpływ na tę uprawę. W związku z tym plony maleją, a koszty są coraz wyższe, co staje się głównym problemem producentów w perspektywie średnio- i długoterminowej, zarówno tych prowadzących nowoczesne uprawy, jak i, co ważniejsze, tych bardziej tradycyjnych, czyli tych, którzy zaopatrują fabryki konserw” – podkreśla Aitora Sanzola.

Mimo wszystko, zdaniem zastępcy dyrektora generalnego Ayecue, pozostaje to stosunkowo niedrogi produkt w dziale świeżych owoców i warzyw. „W rzeczywistości rynek nadal zyskuje pod względem konsumpcji i powierzchni na półkach w Hiszpanii, gdzie wciąż jest dużo miejsca na wzrost, jeśli porównamy poziomy konsumpcji w innych krajach europejskich, takich jak Portugalia, Holandia, Niemcy itp. Trwa europejska promocja spożycia grzybów i mamy nadzieję, że przyczyni się ona do podniesienia reputacji tego produktu i jego korzystnych dla zdrowia właściwości. »

Hiszpania jest krajem konsumpcji własnej, w którym podaż i popyt są zrównoważone. W segmencie pieczarek zdecydowanie największy udział w ich spożyciu mają grzyby. „Uprawa grzybów bardziej egzotycznych, mniejszościowych i mało znanych uległa spowolnieniu ze względu na niechęć gospodarki i wpływ na preferencje konsumentów, którzy również wydają się pomijać produkty organiczne” – podkreśla Aitor Sanzol.

Ayecue zdobył nagrodę Smaku Roku za swojego grzyba PRAWDZIWEGO MISTRZA. „To pierwszy raz, kiedy tę nagrodę przyznano grzybowi” – ​​mówi Aitor. „Dokładamy wszelkich starań, aby dodać wartość do produktu, rozwijając markę rozpoznawalną przez konsumentów. »
A.Sanzol 
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.