„Hiszpańska uprawa pieczarek jest w krytycznej sytuacji”

Uprawa grzybów w Hiszpanii przeżywa trudne chwile. Koszty uprawy nadal rosną, głównie ze względu na droższą słomę na kompost. Ponadto obowiązują bardziej rygorystyczne przepisy dotyczące ochrony upraw, a plony są niższe z powodu szkodników i chorób. „Sektor stara się stawić czoła tym wyzwaniom, ale presja rośnie” – mówi Aitor Sanzol, zastępca dyrektora Ayecue, części The Real Green Food. W 2024 roku firma ta wprowadziła na rynek hiszpański prawie 13 milionów kilogramów pieczarek, głównie pieczarek.



„Od trzech lat znajdujemy się w trudnej sytuacji” – mówi Sanzol. „Wojna na Ukrainie, susza i astronomiczne ceny słomy – niezbędnej do kompostu – sprawiają, że uprawa staje się coraz droższa. Z powodu suszy musieliśmy importować słomę z Francji i innych krajów, po bardzo wysokich cenach, a koszty transportu również należy wziąć pod uwagę. dodano."

Sanzol obawia się, że niedobór surowców, np. słomy, będzie miał charakter strukturalny. „Zbiory stają się coraz bardziej nieprzewidywalne, a to znak zmiany klimatu. Cieplejsze, suchsze lata i ekstremalne zjawiska pogodowe wpływają zarówno na ilość, jak i jakość zbiorów”.

Kolejnym poważnym problemem jest spadek plonów spowodowany zakazem stosowania skutecznych środków ochrony roślin. „W rezultacie plony gwałtownie spadają, a koszty rosną jeszcze szybciej. Pilnie poszukujemy alternatyw dla zwalczania chorób” – wyjaśnia Sanzol. „Uprawa grzybów w Hiszpanii przeżywa kryzys, zarówno na rynku świeżych produktów, jak i w przemyśle przetwórstwa”.

Aby rozwiązać te problemy, powołano radę ds. grzybów, w której współpracują ze sobą agencje rządowe i firmy. Jednak zdaniem Sanzola konieczne są rozwiązania długoterminowe. „Sytuacja jest naprawdę niepokojąca. Sektor zmaga się również z poważnym niedoborem pracowników, szczególnie w okresie zbiorów. Jest duża rotacja personelu i rosnąca absencja z powodu choroby”.



Brak młodych plantatorów jest również coraz większym problemem. „Wielu hodowców grzybów jest w podeszłym wieku, a wśród młodych ludzi zainteresowanie jest niewielkie. Nie postrzegają uprawy jako atrakcyjnej ani dochodowej opcji” – mówi Sanzol. „Na szczęście jesteśmy częścią The Real Green Food, dużej firmy spożywczej z doświadczonymi profesjonalistami. To pomaga nam iść naprzód, ale mniejsze firmy bez tej wiedzy są na skraju zniknięcia, jeśli nic się nie zmieni”.

Ale są i jasne punkty. W roku 2025 Real Green Food po raz drugi z rzędu zdobyło nagrodę „Smak Roku” w Hiszpanii, przyznaną na podstawie ocen konsumentów. „To budujące, że grzyby pozostają popularne, także wśród młodszych pokoleń. To wszechstronny produkt, który pasuje do wielu potraw. Ale wciąż jest wiele do zrobienia, aby zwiększyć ich spożycie. Zwłaszcza w przypadku gotowych do spożycia - „Rozwiązania, dzięki którym możemy stworzyć nowe możliwości”.
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.