Pan Janusz Wojciechowski
Komisarz ds. Rolnictwa i Obszarów Wiejskich
Rue de la Loi 200
Komisja Europejska
B-1049 Bruksela
 
7 kwietnia 2020 r.
 
 
Temat: COVID-19 - Negatywny wpływ na europejski sektor owoców i warzyw
 
 Drogi Komisarzu WOJCIECHOWSKI,
 
FruitVegetablesEUROPE (EUCOFEL), Europejskie Stowarzyszenie Owoców i Warzyw, pragnie wyrazić głębokie zaniepokojenie kryzysem COVID-19 i jego negatywnym wpływem na europejski sektor owoców i warzyw.
 
Od kilku tygodni doświadczamy trudnych czasów z powodu pandemii COVID-19, który powoduje ból na całym świecie. Ta sytuacja pokazuje, że teraz bardziej niż kiedykolwiek nadszedł czas, aby podkreślić kluczową rolę, jaką odgrywa europejski sektor rolno-spożywczy podczas kryzysu zdrowotnego. 
 
Zakłócenia na rynku w UE są rzeczywiste i konieczne jest przyjęcie i wdrożenie odpowiednich środków, dopóki kryzysy społeczne i gospodarcze wywołane przez pandemię COVID-19 nie zostaną zakończone. Dlatego, aby przyczynić się do zrównoważenia sektora i zminimalizować konsekwencje obecnego kryzysu sanitarnego, społecznego i gospodarczego, przedstawiamy następujące cztery propozycje: 
 
1. Ustanowienie tymczasowych nadzwyczajnych środków wsparcia dla unijnych producentów owoców i warzyw.
 
Ta pomoc finansowa jest dostępna dla państw członkowskich na potrzeby operacji wycofania, zielonych zbiorów lub niezbierania.
 
  1. W świetle wyjątkowych zakłóceń na rynku oraz w celu zapewnienia Unii wsparcia wszystkich producentów owoców i warzyw tymczasową pomoc finansową Unii na wycofanie z rynku należy rozszerzyć na producentów owoców i warzyw, którzy nie są członkami uznanej organizacji producentów.
  2. Pułap 5% (wielkość produkcji stanowiącej przedmiot obrotu), o którym mowa w art. 34 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, nie powinna mieć zastosowania do operacji objętych tymczasowymi środkami wsparcia.
  3. Maksymalne kwoty wsparcia na produkt zostały ustalone na poziomie nieprzekraczającym 40% średnich cen rynkowych z poprzednich pięciu lat, w przypadku bezpłatnej dystrybucji. W związku z tym, aby usprawnić wdrażanie wyjątkowego wsparcia i przyspieszyć stabilizację rynku, należy przyjąć to odniesienie do celów ustanowienia wsparcia finansowego Unii: 100% tych cen dla członków uznanych organizacje producentów oraz 90% w przypadku osób niebędących członkami uznanej organizacji producentów
 
FruitVegetablesEUROPE proponuje skorzystanie z Tymczasowego Unijnego Mechanizmu Pomocy Finansowej. Naszym zdaniem środki będą musiały być podobne do środków ustanowionych w celu złagodzenia negatywnego skutku rosyjskiego zakazu w 2014 r. Te środki wsparcia były korzystne dla zapewnienia odpowiedniego poziomu cen na rynku UE, a także miały zasadnicze znaczenie dla przywrócenia równowagi rynkowej i skorygowania poważnych zakłóceń, które miały miejsce podczas rosyjskiego embarga.
 
2. Zmiana przepisów mających zastosowanie do organizacji producentów, w szczególności przepisów dotyczących realizacji programów operacyjnych. Limit wsparcia finansowego Unii należy zwiększyć do 70% kwoty funduszu operacyjnego.
 
Zmiana pozwoli na zwiększenie zatwierdzonych budżetów, uelastycznienie dostosowań i umożliwi uwzględnienie niektórych kosztów, których producenci nie będą w stanie wykonać z powodu wyjątkowej sytuacji stworzonej przez COVID-19.
 
Poprawka powinna umożliwić włączenie, w wyjątkowych przypadkach, środków, które przyczyniają się do trwałości działalności stowarzyszonych producentów i organizacji producentów w koncepcjach rocznych wydatków na rok 2020, takimi środkami są
  • Nadzwyczajne wydatki wynikające z COVID--19, od indywidualnych środków ochrony po nadzwyczajne koszty transportu lub nawet wykorzystanie zatwierdzonych środków na wypłaty.
  • Bieżące koszty produkcji, takie jak nasiona, rośliny, środki ochrony roślin, nawozy itp. 
 
Ponadto kluczowe znaczenie powinno mieć umożliwienie organizacjom producentów złożenia wniosku o zwiększenie unijnego wsparcia finansowego do 4,6%, gdy zgłoszone i przyznane wsparcie było mniejsze niż ten odsetek.
 
3. Zapewnienie pracownikom sezonowym możliwości dojazdu do pracy w zawodach o krytycznym znaczeniu.
 
Obecnie brak siły roboczej w rolnictwie pozostaje potencjalnym zagrożeniem dla całego europejskiego łańcucha dostaw żywności, szczególnie dla sektora owoców i warzyw. Kilka krajów zamknęło swoje granice, w wyniku czego tysiące pracowników sezonowych nie było w stanie dotrzeć do gospodarstw, które korzystają z ich pracy, kiedy zaczyna się sezon zbiorów wielu upraw.
 
FruitVegtablesEUROPE z zadowoleniem przyjmuje praktyczne wytyczne Komisji dotyczące zapewnienia swobodnego przepływu kluczowych pracowników. Ponadto państwa członkowskie proszone są o wymianę informacji na temat ich różnych potrzeb w celu ustanowienia specjalnych procedur w celu zapewnienia płynnego przejścia pracownikom sezonowym i reagowania na niedobory siły roboczej wynikające z kryzysu. W tym sensie FruitVegtablesEUROPE uważa, że ​​bardzo ważne jest wdrożenie wspólnego europejskiego certyfikatu oddelegowania, aby pracownik mógł swobodnie przemieszczać się między różnymi krajami. Opracowanie europejskiego świadectwa oddelegowania, identycznego dla każdego państwa członkowskiego, pozwoli uniknąć możliwej błędnej interpretacji przez różne państwa członkowskie. 
 
4. Zintensyfikować rozmowy dyplomatyczne w celu ponownego otwarcia rynku rosyjskiego dla europejskich producentów owoców i warzyw.
 
Od 2014 r. rosyjskie embargo pozbawia europejskich producentów dużego rynku eksportowego i niewątpliwie zakaz ten miał poważne konsekwencje dla europejskiego sektora owoców i warzyw.

FruitVegtablesEUROPE uważa, że obecnie bardziej niż kiedykolwiek UE i Rosja powinny osiągnąć porozumienie w celu ponownego otwarcia rynku rosyjskiego na produkty UE. Czas zatem zintensyfikować rozmowy dyplomatyczne między UE a Rosją w celu ponownego otwarcia rynku rosyjskiego.

Biorąc pod uwagę trudności, przed którymi stoi nasz sektor, FruitVegetablesEUROPE pilnie wzywa Komisję Europejską do: 
  • Ustanowienia tymczasowych nadzwyczajnych środków wsparcia dla unijnych producentów owoców i warzyw: wycofanie, zielone zbiory lub niezbieranie plonów.
  • Zmiany przepisów mających zastosowanie do organizacji producentów, w szczególności przepisów dotyczących wdrażania programów operacyjnych. Limit pomocy finansowej Unii należy zwiększyć do 70% kwoty funduszu operacyjnego.
  • Zapewnienia pracownikom sezonowym możliwości dojazdu do pracy w zawodach o kluczowym znaczeniu oraz wdrożenie wspólnego europejskiego certyfikatu oddelegowania w celu zapewnienia swobodnego przepływu pracowników sezonowych.
  • Zintensyfikowania rozmów dyplomatycznych w celu ponownego otwarcia rynku rosyjskiego dla europejskich producentów owoców i warzyw 
 
Reakcja na ten globalny kryzys sanitarny, społeczny i gospodarczy powinna być europejska. Dlatego UE powinna zobowiązać się do zaproponowania ogólnounijnych środków, które uspokoją rynki UE, producentów i konsumentów.
 
Z góry dziękując za uwagę, jaką poświęci Pan tej prośbie, pozostajemy do Pańskiej dyspozycji w przypadku wszelkich dalszych informacji, które mogą być potrzebne w związku z tym problemem.



Z poważaniem, 

 
Juan MARÍN BRAVO
Prezydent FruitVegetablesEUROPE
 
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.